Programajánló – 4. nap (szeptember 17.)

2018. szeptember 17. hétfő 10:15

A rendkívül intenzív hétvége után a Jameson CineFesten az új hét első napján sem pihenhetünk, és például bepótolhatjuk most azokat a remekeket, amikről korábban a bőség zavarában lemondtunk. Valamint természetesen két új versenyfilm is vár ránk: ezúttal Új-Zélandból és Finnországból.

14 órakor a Pressburger teremben Sundance és Rotterdam közönségkedvence, A bűnös látható. Gustav Möller első egészestés művében egy telefonos ügyfélszolgálaton ülő rendőr elképesztő éjszakáját követhetjük végig. Asger egy újabb unalmas feladatokkal teli nap végéhez közeledik a rendőrőrsön, amikor megszólal a telefon: egy nő van a vonal végén, akit elraboltak. Vajon képes gyorsan és hatékonyan segítséget nyújtani neki? A kevesebb néha több – Gustav Möller debütáló alkotása tökéletes példa erre. Ahogy ez a sajátos tempójú thriller is mutatja, elsősorban a képzeletünkön múlik az, hogy mit látunk bele egy történetbe.

15 órakor a fesztivál egyik versenyfilmje, a Lajka indul a Béke teremben, 3D-s verzióban. A címszereplőt jól ismerhetjük: 1957 november 3-án Lajka lett az első élőlény, aki földkörüli pályára állt. A Szputnyik 2 visszatérése nem volt része a terveknek. Ebben a bábanimációban azonban Lajka túléli az utazást, egy feketelyukon keresztül a Kvem bolygóra kerül, ahol megtapasztalja milyen az, amikor nem az ember élet és halál ura.

16 órakor a Zukor teremben A néma forradalom kezdődik. A film igaz történet egy kelet-német osztályról, amely kiállt a magyar forradalmárok mellett. 1956 októberében pár tinédzser Nyugat-Berlinbe látogat, ahol független tudósításokkal találkoznak a budapesti eseményekről. Rádöbbennek arra, hogy az otthon hallott propagandával szemben nem ellenforradalmi zavargások zajlanak Budapesten, és hazatérve illegális rádióadásokból igyekeznek tájékozódni a magyar eseményekről. Amikor az éterben bemondják a téves hírt, hogy Puskás áldozatul esett a szovjet intervenciónak, az egész osztály úgy dönt, hogy az egyik órán egy perc néma csönddel adóznak a magyar mártíroknak. Az eset felháborodást kelt az iskola vezetésében, a botrány egyre magasabbra jut, hamarosan maga az oktatási miniszter utazik a helyszínre, hogy a fiatal „ellenforradalmárok” körmére nézzen. Lebilincselő mozi, amely egészen új szemszögből mutatja be az 1956-os magyarországi forradalom hatásait – és egy kicsit mindazt, amit akkor a keleti blokk átélt.

17.00-kor az Urániában indul a méltán sokat emlegetett Egy nap. Szilágyi Zsófia drámájának világpremierje Cannes-ban, az elsőfilmeket versenyeztető Kritikusok Hetében volt, majd a fesztiválról a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díjával tért haza. Az Egy nap alapja a rendező egyik háromgyermekes barátnője által írt levél volt, melyben részletesen, tízperces lebontásban leírta egy napját. Ezután jött a filmes részéről a bizonyítandó tézis: vajon megvalósítható, hogy egy többgyermekes háziasszony legyen a klasszikus drámai hőse egy egészestés fikciós műnek? A válasz: egyértelmű igen.

Ugyanekkor a Béke teremben a Jameson Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon már tizenharmadik alkalommal megrendezésre kerülő Roma-Kép program kezdődik. Horváth Kristófról (Színész Bob) a Tudás hatalom projekt „atyjáról” közismert, hogy szívesen dolgozik együtt hátrányos helyzetű fiatalokkal. 2018-ban Bob Chilton Flórával, egy ifjú rendező-operatőr hölggyel fogott össze két újabb, hasonló tematikájú videoklip elkészítésére. A Verset írok című klipet 8-13 éves gyerekekkel egy anyaotthonban forgatták le, a Reziliencia című klipet pedig 14-17 éves átmeneti otthonos fiatalokkal készült el. A fórumbeszélgetés résztvevői megtudhatják, hogy Bob és Flóra miért tartotta fontosnak, hogy ezek a klipek elkészüljenek és hogy hogyan találtak hozzá forrást, munkatársakat és legfőképpen gyerekeket.

18 órakor a Béke teremben egy Zanussi klasszikus, az 1980-as Konstans látható. A történet hőse, Witold döntés előtt áll: képezze tovább magát, mint matematikus, vagy pénzt keressen? A kor apró és nagyobb csalásaiban nem kíván részt venni, szülei példája és a morális követelmények csapdájában nehezen talál önmagára.

18.15-kor a Pressburger teremben az Új-zélandi versenyfilm, Az elveszett egy hideg, isten háta mögötti tájra kalauzol. Két idegen próbálja itt a romjaiból felépíteni az életét. A fiatal férfi próbaidőn van. Éveket töltött börtönben, miután megkísérelt bosszút állni azon, aki elgázolta, majd sorsára hagyta barátnőjét. A nőt egy otthonától távoli pszichiátriai intézetben kezelték. A két megtört ember útjai a hegyekben találkoznak. A vetítés után közönségtalálkozó a rendezővel.

18.30-kor a Zukor teremben az amerikai Keresés kezdődik. A szinte teljes mértékben a számítógép képernyője előtt játszódó filmben David Kim rájön, hogy a lánya, Margot eltűnt. Ahogy az előzményeket böngészi a számítógépen, illetve felkeresi azokat, akik – elvben – közel álltak a lányhoz, Davidnek rá kell ébrednie, hogy Margot korántsem volt olyan tökéletes, mint amilyennek látszott.

19 órakor az Uránia teremben látható A Bármicvó fiúk. A film fókuszában két „fiú” Bármicvó ünnepségére történő felkészülése áll. Mindkettő számára nagyon fontos az esemény. Ám a zsidó hagyomány szerinti férfivé válást a köztük lévő 70 év korkülönbség miatt különbözően élik meg. Az özvegy, 83 éves Gyuri bácsi számára most jött el az idő, hogy legyőzze félelmeit, engedje magát emlékezni azokra a nehéz időkre, amivel szembesülnie kellett 13 éves korában és végre beteljesüljön az, aminek 70 évvel ezelőtt kellett volna megtörténnie. A film után közönségtalálkozó keretében tehetik fel a nézők a kérdéseiket az alkotóknak.

20 órakor a Béke teremben kezdődik az Otthonunk Miskolc Program. A Jameson CineFest minden évben ösztöndíj formájában segíti egy tehetséges, a Miskolci Egyetem Kulturális Antropológia Tanszékén tanuló hallgató filmjének elkészültét. Potonyecz Fanni Itt című ösztöndíjas alkotását a mexikói Mario Menes Márai hommage-át követően láthatjuk ebben a blokkban.

21 órakor a Pressburger teremben könnyedebb vizekre evezünk a Heavy túra című alkotással, amelyben az abszurd helyzetek és a heavy metal – szó szerint – nem ismernek határokat. Egy fiatalember úgy próbál úrrá lenni félelmein, hogy Finnország legismeretlenebb heavy metal zenekarát, az ImpaledRektumot bejuttatja Norvégia legmenőbb metal fesztiváljára. Van itt minden: heavy metal, sírrablás, viking mennyország és fegyveres konfliktus Finnország és Norvégia között.

21 órakor az Uránia teremben a Kisfilmes program negyedik blokkja argentin, francia, kolumbiai, orosz, kanadai, bosnyák és két spanyol rendezők filmjeivel kecsegtet.

Ezzel párhuzamosan a Zukor teremben a japán Hirokazu Kore-eda Bolti tolvajok című művét láthatjuk, amely az idei Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a patinás Arany Pálmát nyerte. Kore-eda valóban az egyik legjobb japán képíró, igen termékeny is, és az Anyátlanok című korábbi művével már alkotott egyszer tökéleteset. Most is: egy diszfunkcionális család tagjait mutatja be, akik szegények és kényszerbetegek, és nem lehet eldönteni, hogy miért lopnak mindent össze áruházakból. Miközben ott van a nagyi magas nyugdíja, a mama dolgozik egy mosodában, a férfi „háztartásbeli”, de ő neveli a fiatal fiúkat. Aztán pedig azt a kislányt, akit magukhoz vesznek, miután a szülei verték. Szép lassan kerekedik ki előttünk e furcsa családmodell, amelyben végül az is hoz egy érdekes fordulatot, hogy kiderül: itt senki sem vér szerinti rokon. Választott család, ha úgy tetszik. Persze, ez nem fenntartható hosszú távon, jön is a kötelező dráma, és Kore-eda újfent bizonyítja, hogy a japán kultúra olyan érzékeny módon tud emóciókkal bánni, ahogy arról sokan csak álmodoznak a nyugati világban.

22 órakor a Béke teremben a harmadik Kisjátékfilmes szekció látható, benne német, finn, francia, dél-koreai és két spanyol alkotók munkáival.

A nap utolsó filmjeként, 23 órakor az Uránia teremben a Music Docs szekcióból a Fúzió: Egy megkomponált város indul, amely az arizonai Phoenixbe kalauzol. Egy festőművész és egy zenész ebben az egyre terjeszkedő sivatagi városban keresi a szépséget. Meglepő módon a sikátorokban, a kereszteződésekben, a villanyvezetékekben és a villanyoszlopokban találják azt meg. A film Megan Jonas festő és Jordan Ignacio zeneszerző közös munkájának intim – az alkotás és az együttműködés folyamatába betekintést nyújtó – krónikája.

Kapcsolódó film:
A Bármicvó fiúk (Iránytű)
A BŰNÖS (CineFest winners, Nagyjátékfilm)
A NÉMA FORRADALOM (CineFest winners, Nagyjátékfilm)
Az elveszett (Nagyjátékfilm)
Bolti tolvajok (Kitekintő)
Egy nap (Nagyjátékfilm)
Fúzió: Egy megkomponált város (Music Docs)
HEAVY TÚRA (CineFest winners, Nagyjátékfilm)
Keresés (Kitekintő)
Konstans (CineClassics)
Lajka (Nagyjátékfilm)
Kapcsolódó program:
OTTHONUNK MISKOLC PROGRAM 2018 (Szakmai program)