Programajánló – 8. nap (szeptember 21.)

2018. szeptember 21. péntek 09:48

A fesztivál második péntekén Sanghaj áll a fókuszban, de emellett a Peter Strickland közreműködésével készült horrorantológián és a Profil című, végig egyetlen monitorképen játszódó thrilleren izgulhatunk. Részletesebben a mai program:

A nap 10.30-kor a Urániában a Magyar Hollywood vetélkedővel indul. A Magyar Hollywood Tanács az elmúlt évben tizenöt olyan magyarországi településen tartott vetélkedőt általános iskolásoknak, ahol a hollywoodi filmgyártás valamelyik ismert ikonja született. Hollywood magyar gyökereiről méltán beszélünk, hiszen számtalan magyar származású személyiség tette le maradandó névjegyét a film Mekkájában. Az Adolph Zukortól Pressburger Imrén, William Foxon, Tony Curtisen, Zsigmond Vilmoson, George Pal-on át Korda Sándorig és sok-sok más ismert személyiségig ívelő körön mozog a vetélkedő, amelynek döntőjében a fiatalok megmutathatják érdeklődésüket a filmművészet és a magyar filmes hagyományok iránt.

A 16 órakor a Pressburger teremben kezdődő A boldogtalanság művészete sajátos portréfilm anyáról és lányáról, akik Peking egyik hutongjában élnek. A nagyvárosi életet merőben új szemszögből bemutató alkotásban az özvegyasszonyként élő anya és lánya közötti gyűlöletet, irtózást, dühöt és kétségbeesést végül az elfogadó szeretet váltja fel. A rendező, Yang Mingming igen csodálatos érzékkel és érzékenységgel közelít a rendkívül bonyolult női kapcsolatok témájához – amelynek igazán kiváló példája ez a film. A vetítést közönségtalálkozó követi az alkotókkal.

A Zukor teremben 16 órától Paul Dano első rendezése, a Vadon ismétlése pörög, amelyet már a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon is nagy érdeklődés kísért. Az 1960-as években járunk, Montanában. Joe kamaszkorát beárnyékolja szülei – a háztartásbeli Jeanette (Carey Mulligan) és a golfklubban dolgozó Jerry (Jake Gyllenhaal) – házasságának válsága. „A film a felnőtté válásról szól: az anyáéról, az apáéról és a fiúéról is” – állítja Dano.

17 órakor kezdődik az Urániában Tímár Péter remeke, a Moziklip. Az 1987-es filmetűd nem csak a korszak videóklipes lehetőségeibe, de tizennyolc művésznek köszönhetően a hazai zenei kínálatba is betekintést enged.

17.30-kor a Béke teremben „A gyökerektől a máig…” címmel a Magyar Hollywood Tanács kerekasztal beszélgetése kezdődik Bollók Csaba, Pólik József és Hutanu Emil rendezőkkel, Vékás Péter operatőrrel. A beszélgetés moderátora, Bokor Balázs, a Tanács elnöke a hollywoodi magyar gyökerek és a független filmezés kapcsán szólaltatja meg beszélgetőpartnereit. Szó lesz a világhírű hollywoodi filmstúdiók magyar alapító atyáiról, az „Oscar-versenyben” való magyar részvételről, a magyar film bemutatkozásának mai lehetőségeiről.

18.30-kor a Zukor teremben Az árnyak alatt című kínai thriller kezdődik. A film főhőse, a 28 éves Zhang megragadja élete lehetőségét, amikor kirabol egy, a hóvihar miatt a hegyekben veszteglő pénzszállító autót. Azonban a rendőrség a nyomában lohol, ő pedig elveszíti a keservesen megszerzett pénzt.

A japánok hagyományosan szeretnek jókat sírni egy filmen és ezt semmi nem garantálja jobban, mint amikor a fiatal hősnő hosszasan, romantikus körülmények közt haldoklik. Pontosan ezt kínálja Zeze Takahisa filmje, a Pressburger teremben 19 órától látható Nyolcéves jegyesség, amiben egy fiatal nő az agyvelőgyulladás egy ritka formája miatt kómába esik három hónappal az esküvője előtt. A film alapjául szolgáló történet igazi YouTube szenzációként kezdte, majd sikeres regény készült belőle.

Az Urániában 19 órától egy klasszikus magyar vígjátékon kacarászhatunk: az 1968-as A veréb is madár Hildebrand István tiszteletére került a programba. A film hőse, Holló Sándor 1953-ban a Budapest-Bécs kerékpárversenyen csellel a versenyzőkhöz csatlakozva kikerekezik az országból. Itthon marad viszont ikertestvére, Zoltán, az életében sikereket soha el nem érő feltaláló. A bonyodalmak akkor kezdődnek, mikor az Amerikába szakadt és először hazalátogató ikertestvérének útlevelét és bélyegzőjét Zoltán extra szórakozásokra használja fel. A film után ugyanitt 21 órától a Hildebrand pályáját megörökítő dokumentumfilm is megtekinthető Kocsis Tibor rendezésében.

A Béke teremben 19 órától a Dargay Attila-díjra jelölt filmeket tekinthetjük meg, majd utána 20 órától a CineNewWave válogatás második blokkja látható.

21.00-kor a Zukor teremben Ifj. Alekszej German filmje, a Dovlatov kezdődik. Az orosz-zsidó író, Szergej Dovlatov (1941-1990) világa elevenedik meg, akinek iróniával fűszerezett, briliáns írásai nem jelenhettek meg a Brezsnyev alatti Szovjetunióban. Az asszimiláció és lázadás, fájdalom és fáradtság tragikomikus rondójából kirajzolódik ennek az egy helyben toporgó korszaknak a portréja és mindaz a pusztítás, amit az orosz irodalom elszenvedett a szocializmus évtizedei alatt.

21.30-kor a Pressburger teremben kezdődik a hollywoodi szuperprodukcióból az alacsony költségvetésű független filmek világába átigazoló Timur Bekmambetov új filmje, a Profil. E minimalista thriller az újságíró Amy nyomozását követi, amiben a nő arra próbál fényt deríteni, hogyan toboroz az Iszlám Állam európai lányokat. Amy létrehoz egy hamis Facebook profilt, amin radikális iszlamistának állítja be magát. Hamarosan felveszi a kapcsolatot vele Bilel, az ISIS egyik kulcsfigurája. A nő elnyeri a férfi bizalmát, de a valóság és a virtuális világ közötti határvonal egyre jobban elmosódik, és az újságíró élete veszélybe kerül.

22.00-kor a Béke teremben az Új-zélandi versenyfilm, Az elveszett egy hideg, isten háta mögötti tájra kalauzol. Két idegen próbálja itt a romjaiból felépíteni az életét. A fiatal férfi próbaidőn van. Éveket töltött börtönben, miután megkísérelt bosszút állni azon, aki elgázolta, majd sorsára hagyta barátnőjét. A nőt egy otthonától távoli pszichiátriai intézetben kezelték. A két megtört ember útjai a hegyekben találkoznak.

Az Uránia teremben 23 órakor egy amerikai versenyfilm, a Madeline a mélyben kezdődik. A címszereplő néha macska, néha pedig teknős. De még amikor Madeline Madeline, akkor is nehéz eldönteni, hogy vajon nem csak eljátssza-e Madeline szerepét? Édesanyja szemében Madeline egy védtelen, mentálisan sérült kis teremtmény, akinek épp ezért állandó felügyeletre és kezelésre van szüksége. De a színpadon, a társulatban, amelyet a keménykezű és néha talán kissé vakmerő Evangeline irányít, Madeline erős és lenyűgöző: olyan, akár egy igazi tornádó, amely mindent elsöpör.

23.30-kor a Pressburger teremben A gonosz természetrajza című horrorantológia indul, amely különböző nemzetek folklórjából mesél el egy-egy jellegzetes történetet. A hazai szegmens rendezője, a Magyarországon több ízben forgató angol rendező, Peter Strickland. A megfelelő történet kiválasztásában Zalka Csenge, népmese-szakértő és mesemondó segédkezett. Így talált rá a rendező magyar népi hagyomány egy sötét darabjára, A királylány és az átokra, amely tökéletesen illeszkedik a baljós népmeséket feldolgozó antológiába. A történetben két testvér versenyzik egy hercegnő szívéért. A báty azonban hazudik a hercegnőnek, azzal vádolva öccsét, hogy beleszeretett valaki másba, így a királylánynak a hír hallatán megszakad a szíve, majd kisvártatva bele is hal a fájdalomba. Nemsokára azonban feltámad az éjszaka közepén, hogy bosszút álljon a halálát okozó testvéreken.

Végezetül éjfélkor, a Béke teremben a Fesztiválok találkozója hatodik blokkja látható, a FilmtettFeszt Erdélyi Magyar Filmszemle kilenc kisfilmből álló válogatásával.

Kapcsolódó film:
A boldogtalanság művészete (Nagyjátékfilm, SIFF)
A gonosz természetrajza (Midnight Screenings)
A veréb is madár (CineClassics)
Az elveszett (Nagyjátékfilm)
Dovlatov (Kitekintő)
Madeline a mélyben (Nagyjátékfilm)
Moziklip (CineClassics)
Nyolcéves jegyesség (Nagyjátékfilm)
Profil (Nagyjátékfilm)
Vadon (Nagyjátékfilm)
Kapcsolódó program:
CineNewWave (Szakmai program)