Programajánló – 9. nap (szeptember 22.)

2018. szeptember 22. szombat 09:50

A díjátadó napján sem kell filmekről lemondani az érdeklődőknek. Többek között láthatjuk Nicolas Cage-et, amint láncfűrészt ragad, hogy megbosszulja szerelme halálát a Mandy – A bosszú kultusza című filmben. Íme a napi termés:

13 órakor az Uránia teremben kezdődő A boldogtalanság művészete egyfajta sajátos portréfilm anyáról és lányáról, akik Peking egyik hutongjában élnek. A nagyvárosi életet merőben új szemszögből bemutató alkotásban az özvegyasszonyként élő anya és lánya közötti gyűlöletet, irtózást, dühöt és kétségbeesést végül az elfogadó szeretet váltja fel. A rendező, Yang Mingming igen csodálatos érzékkel és érzékenységgel közelít a rendkívül bonyolult női kapcsolatok témájához – amelynek igazán kiváló példája ez a film.

14.00-kor a Zukor teremben kezdődik a hollywoodi szuperprodukcióból az alacsony költségvetésű független filmek világába átigazoló Timur Bekmambetov új filmje, a Profil. E minimalista thriller az újságíró Amy nyomozását követi, amiben a nő arra próbál fényt deríteni, hogyan toboroz az Iszlám Állam európai lányokat. Amy létrehoz egy hamis Facebook profilt, amin radikális iszlamistának állítja be magát. Hamarosan felveszi a kapcsolatot vele Bilel, az ISIS egyik kulcsfigurája. A nő elnyeri a férfi bizalmát, de a valóság és a virtuális világ közötti határvonal egyre jobban elmosódik, és az újságíró élete veszélybe kerül.

18.15-kor a nagyközönség is láthatja a zárófilmet a Zukor teremben. A mindig energikus és eredeti rendező, Spike Lee megtörtént eseményeken alapuló új filmje, a BlacKkKlansman – Csuklyások a Colorado Springs-i rendőrség első afro-amerikai nyomozójának, Ron Stallworth-nak a történetét mutatja be. Stallworth beépült a hírhedt KuKlux Klánba és társával, Flip Zimmermannal eljutottak a Klán legmagasabb köreibe is, hogy megakadályozzák azt, hogy a szervezet átvegye az uralmat a város felett… A Csuklyások kapta idén Cannes-ban a Zsűri nagydíját.

21 órakor a Zukor teremben kezdődik a Gyújtogatók. Murakami Haruki művét a koreai rendezőóriás Lee Chang-Dong álmodta vászonra lélegzetelállító mesterművében. Dzsongszu, az alkalmi kihordófiú és Hemi, a csillagszemű bombázó gyerekkoruk óta először újra találkoznak. Mi több, Hemi a cicáját is a fiúra bízza, amíg ő Afrikába utazik. Ám Hemi egy titokzatos és dúsgazdag fiúval, Bennel tér onnan haza és egy furcsa szerelni háromszög veszi kezdetét. Ben egy görbe estén bevallja, mi a titkos kedvtelése. A Gyújtogatók először a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt, ahol megőrült érte a kritika.

A japánok hagyományosan szeretnek jókat sírni egy filmen és ezt semmi nem garantálja jobban, mint amikor a fiatal hősnő hosszasan, romantikus körülmények közt haldoklik. Pontosan ezt kínálja a Zeze Takahisa filmje, az Uránia teremben 21 órától látható Nyolcéves jegyesség, amiben egy fiatal nő az agyvelőgyulladás egy ritka formája miatt kómába esik három hónappal az esküvője előtt. A film alapjául szolgáló történet igazi YouTube szenzációként kezdte, majd sikeres regény készült belőle.

21 órakor a Béke teremben A gonosz természetrajza című horrorantológia indul, amely különböző nemzetek folklórjából mesél el egy-egy jellegzetes történetet. A hazai szegmens rendezője, a Magyarországon több ízben forgató angol rendező, Peter Strickland. A megfelelő történet kiválasztásában Zalka Csenge, népmese-szakértő és mesemondó segédkezett. Így talált rá a rendező magyar népi hagyomány egy sötét darabjára, A királylány és az átokra, amely tökéletesen illeszkedik a baljós népmeséket feldolgozó antológiába. A történetben két testvér versenyzik egy hercegnő szívéért. A báty azonban hazudik a hercegnőnek, azzal vádolva öccsét, hogy beleszeretett valaki másba, így a királylánynak a hír hallatán megszakad a szíve, majd kisvártatva bele is hal a fájdalomba. Nemsokára azonban feltámad az éjszaka közepén, hogy bosszút álljon a halálát okozó testvéreken.

22 órakor, a zártkörű díjátadó után kezdődik a Mandy – A bosszú kultusza, mely a többi filmhez hasonlóan már mindenki számára látogatható a Pressburger teremben. 1983-ban járunk, valahol az érintetlen vadonban. Red Miller beleszeret a csábító Mandy Bloomba. De a gondosan felépített idill egy pillanat alatt összeomlik, amikor egy csapat elvakult bálványimádó és természetfeletti teremtmény pusztítani kezd a Paradicsomban. A megtört Redet már csak egy cél vezérli: egyenként levadászni ezeket az őrült gonosztevőket és bosszút állni.

23.15-kor a Béke teremben egy rendkívül izgalmas zenei dokumentumfilm vár, a Moraj: Az indiánok, akik megrengették a rock világát. A film az amerikai zenetörténet egyik hiányzó fejezetét beszéli el. Olyan zenész legendák szólalnak meg, mint Charley Patton, Mildred Bailey, Link Wray, Jimi Hendrix, Jesse Ed Davis, BuffySainte-Marie, Robbie Robertson és Randy Castillo.

A nap utolsó nagyjátékfilmje 23.15-kor az Urániában a szocialista disztópiába kalauzoló Ederlezi ébredése. Milutin űrhajós, akit az Alpha Centaurira küldenek, hogy az ottani kolónián is terjessze az ideológiát. Útjára elkíséri egy női android, Nimani. A film Milutin és kiborg társa érzelmeiről, szerelmük kiteljesedéséről szól. Az emberi érzelmek lélegzetelállító vizuális világba helyezett analógiája ember és gép összetett kapcsolatán keresztül mutatja meg nekünk, hogy mi is lapul a szívünk mélyén.

Kapcsolódó film:
A boldogtalanság művészete (Nagyjátékfilm, SIFF)
A gonosz természetrajza (Midnight Screenings)
Csuklyások: BlacKkKlansman (Kitekintő)
Ederlezi ébredése (Nagyjátékfilm)
Gyújtogatók (Nagyjátékfilm)
Mandy – A bosszú kultusza (Midnight Screenings)
Moraj: Az indiánok, akik megrengették a rock világát (Music Docs)
Nyolcéves jegyesség (Nagyjátékfilm)
Profil (Nagyjátékfilm)