Az idei Arany Medve-díjas és Velence egyetlen magyar filmje a CineFesten

2022. augusztus 19. péntek 12:42

A Berlini Nemzetközi Filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét elnyerő Alcarràs, és Grosan Cristina, A legjobb dolgokon bőgni kell rendezőjének a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál programjába beválogatott új filmje (Hétköznapi kudarcok) csak két kiragadott cím az idén szeptember 9. és 17. megrendezésre kerülő CineFest Kitekintő szekciójának filmjei közül.

Grosan Cristina Hétköznapi kudarcok című filmjének a világpremierje a világ legrégebbi mozgóképes seregszemléje, az ’A’ kategóriás Velencei Nemzetközi Filmfesztivál rangos versenyprogramjában, a Giornate degli Autori (Venice Days) szekcióban lesz, ezt követően érkezik egyenesen a CineFestre, ahol a fesztivál zárófilmjeként láthatja Magyarországon először a közönség. A történet kiindulópontja egy megmagyarázhatatlan természeti jelenség, amely félbeszakítja a különc tinédzser, a szorongó anya, és a nemrég megözvegyült nő átlagosnak induló napját. Miközben a környezetükben eluralkodik a káosz, a három nő próbálja átvészelni a napot, és megtalálni helyét a világban. A film egyik szereplője Kerekes Vica (Apró mesék, Hab), aki Grosan Cristinával és a többi alkotóval közösen természetesen jelen lesz a miskolci premieren.

Carla Simón filmje, az Alcarràs Arany Medvét kapott a Berlinalén. A katalán rendezőnő ezúttal a címadó falu földműveseinek mindennapjait mutatja be, az előző rendezésére jellemző őszinteséggel, melegséggel és visszafogott humorral. A Solé család generációk óta őszibarack termesztésével foglalkozik. A mezőgazdasági munka azonban évről-évre nehezebb, a megélhetés egyre lehetetlenebb. Az idei termés az utolsó lehet, mivel a környéken új beruházást terveznek, a területre vonatkozó tervek között pedig az őszibarackfák kivágása is szerepel. A család gyerekeinek középpontba állítása lehetővé teszi a rendező számára, hogy a triviális, látszólag egyszerű eseményeknek rendkívüli jelentőséget adjon. A főhősöknek a szemünk láttára kell választaniuk a pragmatizmus és az idealizmus között.

A San Sebastián-i Filmfesztiválon Arany Kagyló díjban részesített Kék Hold tele van „üvöltéssel” és dühvel; a kamera szemkápráztatóan forog, a hangzás dübörög és kalapál. A film a posztkommunista traumák és a (szexuális) erőszak történetét meséli el sokkal pörgősebben és felfokozottabban, mint ahogyan azt eddig a román filmművészetben láthattuk. A huszonéves Irina minden vágya az, hogy elmeneküljön az állandó harc és erőszak világából, a családja neheztelése és szemrehányásai elől, akik egy üdülőhelyet vezetnek a román hegyekben. A film összes szereplője az archaikus patriarchális család foglya. A düh és a szorongás igazi terráriumában élnek, amelyet az egyház szentesít, és a mindenre kész, cselszövő nagybácsik és analfabéta unokatestvérek tartanak fenn.

A 99 Hold főszereplői, Bigna és Frank látszólag nem is különbözhetne jobban egymástól. A lány céltudatos életet él, a férfi csak sodródik előre. Ami kezdetben egyalkalmas szexuális játéknak indul, valami sokkal többé formálódik át az idei Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál ACID programjában debütált, erotikával túlfűtött filmben, amely könnyen lehet, hogy az idei CineFest egyik legmegbotránkoztatóbb alkotása lesz.

A 18. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivált idén 2022. szeptember 9. és 17. között rendezik meg Miskolcon. A fesztivál hivatalos versenyprogramja a jövő héten kerül nyilvánosságra.