Banánhéjak

Jó forgatókönyv nélkül nem születhet értékes filmalkotás
2024. szeptember 7. 13:00 - 16:00 Béke terem

Az előadás ahhoz ad támpontokat, hogy hogyan kerüljük ki a színvonalasan megírt pályázat felé vezető úton itt-ott heverő banánhéjakat.

Szeretettel várjuk az írókat, a producereket, a dramaturgokat és a rendezőket, illetve minden olyan érdeklődőt, aki egy történetet a mozgókép nyelvén szeretne elmesélni.

Amikor pályázatírásra kerül a sor, az író ideális és erősen javallott esetben már otthonosan mozog a tervében. Ez az első csúszás-veszély. Mert a pályázat megalkotásakor úgy kell rápillantania a leendő filmjére, ahogy a döntőbizottság fog: a kívülálló szemével. A pályázat nem kicsinyített más, azaz makett, hanem modell, ami a makettel ellentétben működik, a film majdani működését képezi le.

A második banánhéj az alkotói szándék nem elég tiszta és pontos kifejezése lehet. Az ellenszer a világos gondolat, amelyre a történet épül, és annak tömör, lényegre törő megfogalmazása. Ez a logline.

A harmadik a történet helyszínének, időpontjának, időintervallumának megindoklása, és a szereplők, valamint a köztük létrejövő konfliktus bemutatása. Miért csak ott, csak akkor, csak ennyi idő alatt és kizárólag ezek között az emberek között játszódhat a cselekmény? Erről szól a szinopszis.

A negyedik a következő kérdések megválaszolása: mi váltja ki a konfliktust? Miben áll a konfliktus? Hogyan változnak a benne részt vevő szereplők? Van-e mellékszál és az hogyan kapcsolódik a fő konfliktushoz? Mi a történet feloldása? A feleletekből kirajzolódik a cselekmény, illetve megismerjük a kulcsfontosságú szereplőket. A kezünkben lesz a treatment.

Az ötödik lehetséges banánhéj a film céljának, közönségének meghatározásához kapcsolódik. Miért kell most elmesélni ezt a történetet? Miért fontos ez a közönségnek, miben segíti az életüket? A közönség melyik rétegéhez szól elsősorban? Mielőtt elkezdődik a forgatókönyv-fejlesztés, az írónak át kell gondolnia a célközönség és a korhatár kérdéseit, mert ha ő maga nem szabja meg a korlátait, mások fogják, és úgy neki sokkal nehezebb lesz írni. Az alkotói koncepció a közhiedelemmel ellentétben nem csupán a féktelen kreatív szárnyalásról, hanem ezekről a korlátokról is szól.

Minden egyes banánhéj esetében terítékre fog kerülni a terjedelem, a stílus, és a forma, mert ezek mind a befektetett munka tükrei. A sallangmentes fogalmazás, a nyelvhelyesség, a központozás, a tagolás sokat elárulnak arról, hogy az alkotó hogyan dolgozik.

Az előadás utolsó részében az NFI munkatársai a kérdésekre válaszolnak legjobb tudásuk szerint és jelen lesz olyan kolléga is, aki a kreatív részen túl a pályázati eljárás „útvesztőihez” ad néhány hasznos, gyakorlati tanácsot.

Előadók:
Szabó Csilla
NFI forgatókönyv-fejlesztési vezető

dr. Kocsis Noémi
NFI Támogatáskezelési Igazgató