Filmajánló – 4. nap (2022. szeptember 12., hétfő)

2022.09.12. 09:21

Egy fontos kérdéseket felvető tárgyalótermi történet Charlotte Gainsbourg és Mathieu Kassovitz szereplésével (A vád), a Tribeca Filmfesztiválról egyenesen a Cinefest versenyprogramjába érkező dráma (Joseph Chambers becsülete) és a megszállott filmrajongókat megcélzó dokumentumfilm (Jeremy Thomas egetrengető viharai) a negyedik nap kulcsfilmjei.

Az idei Cannes-i zsűri díjas Jerzy Skolimowski EO című alkotásának főszereplője egy szamár, aki megtapasztalja a depresszív és brutális Keletet, de megjárja a dekadens Nyugatot is. A Versenyprogramban szereplő EO egyszerre képzeletbeli utazás, lenyűgöző látvány- és hangulatfilm, mélyre nyúló dráma, egyúttal kőkemény társadalomkritika és görbe tükör az általunk teremtett világra. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

Barátnője, Angelina Zeidler halála után Erec Brehmer filmrendező közös életük nyomainak felkutatására indult. A CineDocs versenyprogramban szereplő, szívfacsaró Akik lehettünk volna történet arról, hogyan találunk rá önmagunkra egy szeretett személy elvesztése után, és arról, milyen a szerelem túl az elmúláson. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

Robert Machoian író-rendező új filmje, a nemrégiben megtartott amerikai Tribeca Filmfesztiválról egyenesen a Cinefest versenyprogramjába érkező Joseph Chambers becsülete sajátosan lecsupaszított, atmoszférikus dráma. Machoian ügyesen, gondosan kimért adagokban szállítja a borzongást. A gyér párbeszédekkel és hosszú rettegéssel teli elbeszélés lenyűgözően tárja fel a vadászatra induló címszereplő érzelmeit, miközben a nézőt egy komor morális fabula elkötelezett szemlélőjévé teszi. Az előadásra 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

Mark Cousins dokumentumfilmes 1000 kilométeres útra indul Londonból Cannes-ba, hogy filmet forgasson az Oscar-díjas brit producerről és filmesről, Jeremy Thomasról. Jeremy Thomas az elmúlt 45 évben minden évben elzarándokolt a cannes-i filmfesztiválra (először filmrendező édesapjával). Ez a rendhagyó, nagyszabású túra végigvezeti a nézőt a producer filmjein és életén: Bertolucci Álmodozók című filmjének párizsi helyszíneiről Lyonba, a mozi szülővárosába, majd végül a cannes-i filmfesztiválra utazunk el. Megünnepeljük Jeremy munkásságának mérföldköveit, olyan ikonikus alkotások felidézésével, mint a Dogman: Kutyák királya, a Karambol, Az utolsó császár, vagy a Boldog Karácsonyt, Mr Lawrence! A CineDocs versenyprogramban szereplő Jeremy Thomas egetrengető viharai bennfentes módra a kulisszák mögé kalauzoló portré, amely még a legelvetemültebb filmrajongóknak is tartalmaz meglepetéseket. Az előadásra 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

A Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált A vád egy nemi erőszak története, ami a #MeToo mozgalom korszakában tesz fel kényelmetlen kérdéseket, két különböző nézőponttal szemléltetve, hogy semmi sem fekete vagy fehér. A film igazi francia sztárparádé: a rendező a színészként is ismert Yvan Attal, a szereplők között pedig feltűnik Charlotte Gainsbourg (A nimfomániás) és Mathieu Kassovitz (Amélie csodálatos élete) is. A mérnöknek készülő Alexandre pár napra hazalátogat Párizsba. Megismerkedik édesanyja új élettársával, és még aznap este bulizni megy a férfi 17 éves lányával, Milával. Reggelre Alexandre élete gyakorlatilag összeomlik: Mila nemi erőszakkal vádolja meg. A két fiatal bíróság előtt meséli el saját emlékei nyomán a történteket, miközben felszínre kerülnek a családjaik ellentétes világnézetéből és vallásából fakadó ellentétek. Az előadásra 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

Az idei Berlinale versenyprogramjának talán legerősebb filmje volt a Porrá leszünk, amely két kívülálló elrendezett házasságán keresztül kíméletlen őszinteséggel mutatja be a kínai vidék nyers realizmusát, de mesterien ötvözi mindezt a váratlanul kibontakozó érzelmek erejébe vetett mesebeli hittel. Ahelyett, hogy a világ igazságtalansága miatt siránkoznának a szereplők, támogatják és bátorítják egymást, és így meglepően jól viselik a mindennapok gondjait. A kizsákmányolás és a szegénység állandó megtapasztalása azonban kihat a létükre, és folyton megkérdőjelezi a nehezen megszerzett boldogságot. A film a CineFesten a versenyprogramban látható. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megvenni.

Lukas Dhont rendező a megosztott Grand Prix-t (a Zsűri Nagydíját) érdemelte ki Cannes-ban a Közel című alkotásával, és a legtöbb kritikus szerint az idei versenyprogram egyik legjobb filmje volt – a magyar nézőközönség hamarosan eldöntheti, hogy Miskolcon is ez lesz-e az egyik legkiemelkedőbb alkotás, hiszen itt is versenyben szerepel. A dráma két koratinédzser barátságáról szól, amit egy verbális zaklatás tör meg. Dhont előző rendezéséhez, a Lányhoz hasonlóan ezúttal is társadalmilag rendkívül fontos témákat érint, kivételes érzékenységgel. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 650 Ft-ért váltható jegy, amit érdemes elővételben megtenni.