Filmajánló – 3. nap

2021. szeptember 12. vasárnap 08:24

Vasárnap többek között a Berlinale-n sikert aratott magyar háborús dráma, valamint elvakult metálzene rajongók várják a Verseny- és Kitekintő szekciók filmjei iránt érdeklődőket.

A CineDocs versenyfilmje, a Kérem, tartsa a vonalat telekommunikációs szakemberek útját követi Kelet-Európa legeldugottabb zugaiba. A szerelők megjavítják a süket telefonvonalakat, beállítják a tévéket, miközben belépnek az otthonok intim tereibe és különböző élethelyzetekben levő ügyfelekkel találkoznak. A finom iróniával átszőtt film egyaránt szól a kommunikációról, kommunikációképtelenségről és a régióról. Az előadásra 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

A Night of the Beast nem véletlenül rezonál az Iron Maiden legendás albumának címére, a The Number of the Beast-re. A versenyszekcióban látható heavy metál kalandfilm a felnőtté válásról szól két bogotai tinédzser szemén keresztül. A srácok eltökélik, hogy végre találkoznak nagy kedvencükkel, az Iron Maidennel. Ne hagyd ki ezt a megható történetet barátságról, sérülékenységről és arról, hogyan állj ki a legjobb haverodért. A Night of the Beast könnyen lehet igazi közönségkedvenc, amely a világ számos filmfesztiválján már bizonyított. Az előadásra 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

A dokumentumfilmes versenyszekció magyar alkotása a Volt egyszer egy képregény, amely másodszor, egyben utoljára látható a fesztiválon ezen a napon. A film igyekszik átfogó képet adni a magyar képregénykultúráról, érintve a képregény történetét a kezdetektől napjainkig, fókuszba helyezve a magyar képregény fejlődését. Elkalauzolja a nézőt a kezdetben a napilapokban közölt képregények szárnybontogatásaihoz, valamint a magyar képregény jelenlegi világába. A filmben mások mellett a szakma olyan ismert alakjai jelennek meg, mint Csepella Olivér, Kertész Sándor, Korcsmáros Gábor, Szebeni Péter, Tálosi András, Tondora Judit és Várai Artúr. Gábor Bence filmje stílusában számos képregényes elemet felvonultat, és magát a rajzolás folyamatát is ábrázolja. Illusztrációként emellett több tucat képregényből jelenik meg benne részlet. Az előadásra 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

A CineDocs versenyfilmje, a Speer Hollywoodba megy rendkívül izgalmas élettörténetet mesél el. Albert Speer volt a legmagasabb rangú náci vezető, akit nem ítéltek halálra Nürnbergben, annak ellenére, hogy Hitler egyik legfőbb bizalmasa és főépítésze volt. A birodalom minisztereként 12 millió kényszermunkára fogott fogoly felett rendelkezett, mégis a mai napig él a maga teremtette mítosz, hogy ő volt a „jó náci”. A filmből megtudhatjuk, hogyan próbálta Speer kifehéríteni a saját múltját a Paramount soha el nem készült filmjében. Vanessa Lapa alkotása korábban a Berlinale-n és a Telluride-ban mutatkozott be a közönség előtt. A vetítést közönségtalálkozó követi. Az előadásra 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

Ugyancsak a dokumentumfilmes versenyszekcióban látható a Sabaya, amely az északkelet-szíriai al-Hol menekülttáborba kalauzol el. Ez ma egyike a legveszélyesebb szír táboroknak, ahol a kurd fegyveres erők 73.000 embert, az Iszlám Állam terrorszervezet harcosainak hozzátartozóit őrzik. A kurd vallási kisebbség, a jeziditák ellen az Iszlám Állam harcosai 2014 augusztusában követtek el népirtást: többezer férfit végeztek ki és többezer nőt hurcoltak el és tettek szexrabszolgává, akik közül ma is többen a tábor lakói. Egy eltökélt önkéntes csapat vakmerő akciókkal igyekszik éjszakánként kimenekíteni egy-egy traumatizált jezidita nőt a táborból. Az iraki születésű, Svédországban élő kurd dokumentumfilmes, Hogir Hirori nemcsak írta, rendezte, hanem operatőrként és vágóként is jegyzi a filmet. A Sabaya világpremierje a 2021-es Sundance Filmfesztivál versenyprogramjában volt, ahol elnyerte a dokumentumfilm szekcióban a rendezői díjat. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

Kis Hajni rendező első, részben személyes élményein alapuló nagyjátékfilmje, a Külön falka alig néhány héttel világpremierje, a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál után látható a CineFest versenyprogramjában. Kis Hajni visszatérése külön öröm a fesztiválnak, hiszen Last Call című kisfilmjével a CineNewWave szekció díját nyerte el 2018-ban. A Külön falka egy komplikált apa-lánya kapcsolatról szól. A tizenkét éves Niki (Horváth Zorka) nagyszüleivel él, akik nem tudják kordában tartani a vadóc, az iskolában nehezen beilleszkedő gyereket. Amikor Niki megtudja, hogy édesapját, Tibort kiengedték a börtönből, minden tiltás ellenére felkeresi a férfit. Tibor (az egykori MMA harcos Dietz Gusztáv első filmszerepében) kidobóként dolgozik a budapesti éjszakában. Magának való alkat, erőszakos természete miatt állandó harcban áll a környezetével. Sötét múltja és egy családi titok miatt kerüli a lányával való találkozást, de Nikit nehezebb lerázni, mint gondolta. A két kívülálló lassan közeledni kezd egymáshoz, de minden az ellen szól, hogy a család egyesülhessen. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

A Kitekintő szekcióban látható a magyar zsűritag, Nagy Dénes alkotása, a Berlinale-n rendezői Ezüst Medve-díjat nyert Természetes fény. A filmfesztivál történetében először nyerte el a fesztivál második legfontosabb díját magyar alkotó. A rendező Závada Pál nagysikerű regényét adaptálta vászonra. A második világháborúban a keleti fronton harcoló alakulatok mellett csaknem százezer magyar katona teljesített szolgálatot a front mögötti megszállt területeken. A Természetes fény a megszállt Szovjetunió területén játszódik, egy kiismerhetetlen, mocsaras erdőségben. Semetka István, egy magyar földműves, szakaszvezetőként teljesít szolgálatot egy gyalogos honvéd alakulatnál, amely a vidéket járva, eldugott orosz falvakban illegális partizáncsoportok után kutat. A történet a katonák mindennapjait mutatja be Semetka szemszögén keresztül, aki parancsnokának váratlan halála miatt súlyos terhet kap a vállára. A megrendítő erejű filmben teljesen új arcok láthatók, főszereplői ismeretlen, amatőr színészek. A vetítést közönségtalálkozó követi. Az előadásra 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

Minden bizonnyal a fesztivál egyik slágerfilmje lesz a CODA. A 2014-es francia sikerfilm, a Bélier család amerikai újragondolása a Sundance Filmfesztiválról érkezett a CineFest versenyprogramjába. Emilia Jones alakítja a főhős Ruby-t, akinek az élete csöppet bonyolultabb az átlagosnál, ugyanis szülei és a bátya siketnémák. A család halászatból él, és ehhez elengedhetetlen, hogy Ruby legyen a tolmács a beszélők felé, akik olykor kihasználják a fogyatékosságot. A fiatal lány mindemellett szeret és tud is énekelni, az iskolába érkező mexikói zenetanár (Eugenio Derbez) pedig meg akarja győzni: a világ egyik legjobb zenei felsőoktatási intézményében, a bostoni Berklee College-en a helye. Az amerikai változatban – szemben a francia filmmel – a siketnéma karaktereket valóban sikernéma színészek alakítják (köztük az édesanya szerepében az Oscar-díjas Marlee Matlin). A film nem elég, hogy a Sundance-en elnyerte a zsűri nagydíját, a rendezői díjat és a közönségdíjat, de üzleti szempontból is rekordot döntött: az Apple 25 millió dollárért vásárolta meg a világforgalmazási jogokat. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

A tavalyi zsűrielnök, Denis Côté új filmjében, a Hygiène sociale-ban valódi és álfilozófiai mélységek és a kettő között különbséget tenni nem tudókkal szembeni alig titkolt gúny teremt sajátos, talán csak a Covid-korszak embere számára érthető hangulatot. Côté újra bizonyítja, hogy nem fél kísérletezni. A téma időtlen: egy kiábrándult férfi és öt nő, akik a maguk módján próbálják megváltoztatni őt. A történelmi kosztümökben Volkswagenekről és leárazott matracokról magas- és mélyröptű filozófia csevejt folytató szereplők szoborszerű merevséggel állnak a megelevenedett festményeknek tűnő képeken – szigorúan betartva a 1,5 méteres távolságot. Côté rendkívül termékeny alkotó: 1995 és 2005 között 15 független kisjátékfilmet rendezett, miközben újságíróként és filmkritikusként dolgozott. Első nagyjátékfilmje Locarnóban Arany Leopárd díjat nyert videó kategóriában. A Vic+Flo Saw A Bear című filmjét 2013-ban Alfred Bauer díjjal jutalmazták a Berlinalén. Legújabb filmje, a Hygiène sociale ugyancsak Berlinben debütált a nemzetközi porondon, és az Encounters szekcióban elnyerte a legjobb rendezésnek járó díjat. Az előadásra (amely egyben a film utolsó vetítése a fesztiválon) 400 Ft-ért váltható jegy elővételben, vagy a helyszínen.

 

Kapcsolódó film:
CODA (Nagyjátékfilm)
HYGIÈNE SOCIALE (Nagyjátékfilm)
KÉREM, TARTSA A VONALAT! (CineDocs)
KÜLÖN FALKA (Nagyjátékfilm)
SABAYA (CineDocs)
SPEER HOLLYWOODBA MEGY (CineDocs)
TERMÉSZETES FÉNY (Kitekintő)
THE NIGHT OF THE BEAST (Nagyjátékfilm)
VOLT EGYSZER EGY KÉPREGÉNY (CineDocs)