Filmcsemegékkel teli az idei CineClassics

2019. szeptember 10. kedd 09:37

Bár a CineClassics idén alapvetően a száz éve született az egyik legnagyobb magyar filmszínészre, Bessenyei Ferencre emlékezik, az ő munkásságán túl is kerültek izgalmas filmek a válogatásba.

A szeptember 14-én, 17 órakor a Béke teremben látható Az utolsó előtti ítélet Grunwalsky Ferenc 1979-ben forgatott filmje. A film hőse, a férfi kitüntetést kap munkahelyén, és újabb feladatot. Otthon videokazettát bámul: felesége arcát számtalan változatban, hol csak egyszerűen szép, hol kiismerhetetlen, általában szomorú, zárkózott, magányos arcot. Az asszony hazajön, veszekszenek, az asszony közli, hogy elutazik az édesanyjához. Építkezési területen keresztül jutnak el a pályaudvarra, elbúcsúznak egymástól. A férfi egy részeggel elmegy inni. Majd egy nyomozó érkezik, s közli, hogy az asszony meghalt, holttestén külsérelmi nyomokat találtak. Nyomozás, önvizsgálat, az emlékezés verziói következnek. Később kiderül, hogy álom volt a gyilkosság, a nyomozás, az öngyilkosság. Egymás meg nem értése, kínzása, a problémák néven nem nevezése, tisztázhatatlansága: ez a valóság.

A vetítést beszélgetés követi az alkotóval.

Várkonyi Zoltán alkotása, a Kárpáthy Zoltán az 1966-ban készült Egy magyar nábob folytatása, ugyancsak Jókai Mór regénye nyomán. E film a nábob fiának a történetét meséli el, a küzdelmet az egyik leggazdagabb magyar nemes vagyonáért. A rokon Kárpáthy Abellino egyetlen esélye, ha bebizonyítja, Zoltán nem a nábobfia. A per eldurvul, és a benne szereplők besározódnak. A háttérben ott az 1848 előttimodernizálódó Magyarország, a reformkor, minden fényével, árnyékával, romantikushősével és hősnőjével. Az alkotás szeptember 15-án, 18.25-kor látható a Béke teremben, azaz közvetlenül a 16.40-kor kezdődő Egy magyar nábob vetítése után – így lehetőségünk nyílik a két alkotást egymás után, mozivásznon megtekinteni.