/* Lightbox Caption */

Programajánló – 3. nap (2019. szeptember 15.)

2019. szeptember 15. vasárnap 07:14
A fesztivál első hétvégéjének utolsó napján sok izgalmas mozi vár ránk. A versenyprogram például egy amerikai sci-fivel kecsegtet, de a kamaszokból álló fegyveres alakulat mindennapjait bemutató latin-amerikai film is biztosan felkelti majd az érdeklődést.

Az Uránia teremben 13 órától egy CineDocs ismétlés, a Chris, a svájci látható. A délszláv háború idején egy svájci haditudósító, Christian Würtenberg, rejtélyes körülmények között az életét vesztette. Anja Kofmel, aki ekkor még csak kislány volt, húsz évvel később úgy döntött, hogy megpróbálja kinyomozni, mi történt valójában a rajongásig szeretett unokatestvérével. A film egy izgalmas utazás története, amelynek rendező-főszereplője a titok megfejtése érdekében különleges érzékkel keveri a lírai animációt, az archív felvételeket és a dokumentarista napló módszerét.

14 órától a Pressburger teremben az idei Cannes-i Filmfesztivál egyik slágere, A világítótorony ismétlése kezdődik. A versenyfilm egy tengerbe nyúló kis sziklán lévő világítótoronyba kalauzol. Ide érkezik hosszú gyalogút után szolgálatra két nem túl bizalomgerjesztő fickó: a tapasztalt öreg (Willem Dafoe), és a korábban favágóként dolgozó újonc segédje (Robert Pattinson). A vágyaik, a félelmeik, a szuggesztív környezet és persze a magány egyre nagyobb hatással lesz az elméjükre.

15.00-kor az Urániában az amerikai Fényből fénybe ismétlése kezdődik, amely pályafutását a Sundance-en kezdte. A versenyfilm hősnője Sheila, a szingli anyuka egy autókölcsönzőben dolgozik, de közben időnként paranormális jelenségekre vadászik. Egy nap egy özvegy férfi arra kéri, vizsgálja meg, vajon a felesége szelleme költözött-e be a Tennessee keleti részén álló házukba. Miután egyedül nem boldogul, Sheila segítséget kér a fiától, Owentől és annak osztálytársától, az éles eszű Lucytól. Együtt próbálnak a rejtélyes jelenségek végére járni.

Száz éve született az egyik legnagyobb magyar filmszínész, Bessenyei Ferenc. A kétszeres Kossuth-díjas Bessenyei emlékezetes filmszerepeit szinte felsorolni is nehéz, mintegy öt évtizeden át kivételes alkotások tucatjaiban szerepelt. Az alkotó életművéről a kerekasztal beszélgetés 16 órakor kezdődik a Béke teremben, majd a Várkonyi Zoltán által rendezett Egy magyar nábob kezdődik ugyanitt 16.40-kor. Minden idők egyik legnépszerűbb magyar filmjében olyan, nem kevésbé legendás kollegákkal szerepel Bessenyei együtt, mint Latinovits Zoltán, Bitskey Tibor, Sulyok Mária, Básti Lajos és Ruttkai Éva.

A Pressburgerben 16 órától a nap első új versenyfilmje, a Féltestvérek látható. A drámai mélységekkel rendelkező komédia egy féltestvér párról szól, két lányról, akik éveken keresztül nem tartották egymással a kapcsolatot, viszont szívből utálja egyik a másikat, ám végül a sors úgy hozza, hogy egy lakásban kell élniük. A testvéri szeretet végül minden konfliktust felülír. A vetítést közönségtalálkozó követi.

A CineDocs szekcióban,16.00-kor a Zukor teremben Almási Tamás új filmje, a Folyékony arany indul. A tokaji borvidékről és a világhírű tokaji aszúról szóló alkotás az első magyar film a borról, és a tokaj-hegyaljai borvidék elkötelezett borászait, és a tokaji aszút mutatja be a közönségnek. Három elszánt hősét – Szepsy István egy neves magyar borászfamília sarja, Bacsó András a Tokaj Oremus Szőlőbirtok vezetője, Alkonyi László a borászatba beleszerető hajdani bróker – közös szenvedélyük hozta össze: elkészíteni a nagy magyar bort, amely visszatérhet a világ legigényesebb asztalaira.

17 órakor az Uránia teremben Bille August egyik klasszikusa, a Legjobb szándékok kezdődik. A svéd rendezőlegenda, Ingmar Bergman első önéletrajzi regényéből készült film forgatókönyvét maga könyv szerzője írta. Ingmar Bergman szüleinek tiltott szerelmi történetéből először egy négy epizódos televíziós sorozat készült, amely alapján vágták össze ezt a nagyjátékfilmet, amely 1992-ben, Cannesban ismét Arany Pálmát hozott Bille Augustnak. Míg Ingmar Bergman rendező sohasem nyerte el a világ egyik legrangosabb fesztiváljának legfőbb kitüntetését, addig ez Bille Augustnak épp Bergman forgatókönyvével sikerült. Ez a film egyedüli vetítése, így mindenképp érdemes lesz beülni rá.

A nap talán legjobban várt (verseny)filmje a Pressburger teremben 18.15-kor induló Lelőhely. Egy tinédzser lány (Sophie Thatcher) és az édesapja (Jay Duplass) a meggazdagodás reményében egy távoli, idegen holdra utazik. Bányászati jogot szereznek a hold mérgező erdejében rejlő különleges ékkövekre. Azonban nem csak ők járják a vadont. A munka gyorsan átvált a túlélésért való küzdelembe. Az erdő kegyetlen lakói és a kapzsiságtól megrészegült apja jelentette veszély ráébreszti a lányt arra, hogy egyedül kell kijutnia.

Várkonyi Zoltán alkotása, a Kárpáthy Zoltán az 1966-ban készült Egy magyar nábob folytatása, ugyancsak Jókai Mór regénye nyomán. E film a nábob fiának a történetét meséli el, a küzdelmet az egyik leggazdagabb magyar nemes vagyonáért. A rokon Kárpáthy Abellino egyetlen esélye, ha bebizonyítja, Zoltán nem a nábob fia. A per eldurvul, és a benne szereplők besározódnak. A háttérben ott az 1848 előtti modernizálódó Magyarország, a reformkor, minden fényével, árnyékával, romantikus hősével és hősnőjével. Az alkotás 18.25-kor látható a Béke teremben, azaz közvetlenül a 16.40-kor kezdődő Egy magyar nábob vetítése után – így lehetőségünk nyílik a két alkotást egymás után, mozivásznon megtekinteni.

18.30-kor a Zukor teremben a Léo Major: A félszemű fantom című CineDocs versenyfilmben Léo Majort, a „québec-i Rambo”-t ismerhetjük meg. A normandiai partraszálláskor egymaga elfoglalt egy páncélozott katonai járművet, majd a scheldt-i csatában sikerült fogságba ejtenie 93 német katonát. Kétszer szerzett olyan sérülést, ami miatt hazaküldték Kanadába, de mindkétszer megszökött a kórházból, hogy tovább harcolhasson. A holland ellenállók segítségével, a hadsereg támogatása nélkül felszabadította Zwollét, ahol utat neveztek el róla. A koreai háborúban 18 emberével egy egész éjszakán át feltartóztatott 14 000 kínai katonát. Az életének emléket állító film vetítését közönségtalálkozó követi a rendezővel.

Este 8-kor a Visszatérés (rendezte Hailu Qin és Xiaoli Yang) látható a Béke terem a „Sanghaji Nemzetközi Filmfesztivál bemutatja” program részeként. 1949-ben, a kommunista és nacionalista erők között vívott kínai polgárháborúban az ifjú Jiang Sheng búcsút int családjának és Tajvanra menekül, hogy segítsen egy katonatiszten, Li Yaojunon. Életük alkonyán Li és Jiang a taipeii „Vörös Boríték Klubban” múlatják az időt, ahol a családjukat hátrahagyott veteránok vörös borítékban átadott pénzzel fizetnek azért, hogy szülőföldjük dalait hallhassák a klubban dolgozó fiatal lányok előadásában. Súlyos betegsége arra kényszeríti Jiangot, hogy számot vessen az érzelmeivel: vajon tényleg elrabolta a szívét az egyik „vörös borítékos” lány vagy csak a szülőföldje hiányzik ennyire? A főszerepet alakító színész 95 éves, és saját bevallása szerint is a Visszatérés utolsó szerepe, Hailu Qin rendező pedig népszerű színész- és énekesnő, aki most először állt a kamera mögé.

20.30-as kezdéssel a Zukor teremben az angol versenyfilm, a Lüktetés ismétlése kezdődik. A film a kilencvenes évek elektronikus zenei világába, az úgynevezett „rave”-partik kavalkádjába kalauzolja vissza a nézőt. A konformistább briteknek annyira elegük lett a fiatalok rendszeres „tuc-tuculásából”, hogy 1994-ben még a büntetőtörvénykönyvbe is belevették a monoton lüktetésű zene körüli gyülekezés „bűncselekményét”. Ugyanakkor ez csak a kiindulópontja a filmnek, amely valójában két skót kisvárosi fiatal valószínűtlen barátságának a diadaláról szól, mindenféle sallang nélkül, viszont rengeteg humorral ecsetelve.

Az Uránia teremben 20.30-tól a kisfilmeké a főszerep, ezúttal pedig a harmadik versenyblokké. Ez a mezőny svájci, olasz, holland, argentin, orosz, angol és fehéroroszországi alkotásokból tevődik össze.

A Pressburgerben 21 órakor egy izgalmas versenyfilm, a Monos indul. Egy távoli hegyvidéken, valahol Latin-Amerikában, egy kamaszokból álló fegyveres különítmény – Rambo, Törpe, Répa, Hosszúláb, Farkas, Lady és Bumbum – azt a parancsot kapja a Szervezettől, hogy egy külföldi túszt (Julianne Nicholson) és egy fejős tehenet tartsanak életben. A frontvonalak gyors mozgása nyomán azonban könnyűnek hitt, paradicsomi küldetésük pokoljárásba fordul. Alejandro Landes harmadik nagyjátékfilmje a kolumbiai polgárháború borzalmait idézi meg a kamaszok szemszögéből.

22 órától a Béke teremben a Kisjátékfilm versenyprogram második blokkja látható, ezúttal francia, amerikai, spanyol, belga, olasz és svájci filmekkel.

22.30-kor az Uránia teremben egy igazi filmkülönlegesség vár a CineDocs szekció iránt érdeklődőknek. A pörgős, látványos, izgalmas szerkesztésű film, a Jill Bilcock: Tánc a láthatatlannal igazi csemege lesz mind a filmrajongók, mind a filmkészítők számára. Jill Bilcock, az idén 71 éves világhírű ausztrál vágó nevéhez többek között olyan szuperprodukciók fűződnek, mint a Rómeó és Júlia (1996), a Moulin Rouge (2001), A kárhozat útja (2001), vagy az Elizabeth (1998) és az Elizabeth: Az aranykor (2007). Miközben megismerhetjük a ma is aktív Bilcock munkamódszerét, világhírű rendezők árulnak el kulisszatitkokat a vele való közös munkáról.

23 órakor érdemes a Szuvenírt választani a Pressburger teremben, amennyiben tegnap lemaradtunk volna róla. A film hősnője, Julie rendezőnek tanul, mindeközben nyomon követjük szerelmi kapcsolatát egy drogfüggő férfival. A versenyfilm azt mutatja meg, milyen nehéz együtt élni egy szenvedélybeteg emberrel az egészséges fél nézőpontjából. A Tilda Swinton és lánya, Honor Swinton Byrne főszereplésével készült pszichológiai dráma képekkel mesél a legerősebb érzelmeinkről.

A Kitekintő szekcióból éjfélkor a Béke teremben a kanadai Denis Côté új filmjét, a Szellemvárosi Antológia ismétlését láthatjuk. Egy vidéki kisvárosban járunk, valahol Québec-ben. A 215 fős kistelepülés egyik lakója, az ifjú Simon Dubé autóbalesetet szenved. A városka lakóit sokkolja a hír, de beszélni senki nem akar a tragédiáról. A polgármester kategorikusan kijelenti, hogy ezen a vidéken az emberek maguk is képesek megbirkózni azzal, amit az élet hoz. És valóban, az emberek próbálják feldolgozni a történteket, de aztán furcsa, néma idegenek bukkannak fel a városban. Kik ezek? Mi történik itt? A film korábban a Berlinale-n mutatkozott be.