Programajánló – 4. nap (2019. szeptember 16.)

2019. szeptember 16. hétfő 07:30

Annak ellenére, hogy új hétbe vágunk bele, a hétfői program a fesztivál életében legalább annyira erősnek ígérkezik, mint bármelyik hétvégi nap. A német versenyfilm például kapásból a Berlinale-n nyert Ezüst Medvét, és most a CineFesten is bemutatkozik.

A Béke teremben 15.00-kor a CineDocs szekció versenyfilmje, a Jegy a holdra ismétlése kezdődik. A szovjet-amerikai űrverseny kellős közepén, a vasfüggöny két oldalán közel százezer ember csatlakozott a Pan Am légitársaság első holdutazásához. Ma már pontosan tudjuk, hogy néz ki a Hold, de még mindig újabb űr-küldetésekről álmodunk. A dokumentumfilm felteszi a kérdést: vajon a „Hold-generáció” álmai és céljai azonosak voltak a mieinkkel?

A Pressburger teremben 16.00-kor indul az amerikai versenyfilm ismétlése. A Lelőhely két főszereplője a tinédzser lány (Sophie Thatcher) és az édesapja (Jay Duplass). A meggazdagodás reményében egy távoli, idegen holdra utaznak. Bányászati jogot szereznek a hold mérgező erdejében rejlő különleges ékkövekre. Azonban nem csak ők járják a vadont. A munka gyorsan átvált a túlélésért való küzdelembe. Az erdő kegyetlen lakói és a kapzsiságtól megrészegült apja jelentette veszély ráébreszti a lányt arra, hogy egyedül kell kijutnia.

A Zukor teremben 16 órától az egyik versenyfilm ismétlése, a Féltestvérek kezdődik. A drámai mélységekkel rendelkező komédia egy féltestvér párról szól, két lányról, akik éveken keresztül nem tartották egymással a kapcsolatot, viszont szívből utálja egyik a másikat, ám végül a sors úgy hozza, hogy egy lakásban kell élniük. A testvéri szeretet végül minden konfliktust felülír.

Az Uránia teremben 16 órától egy CineDocs ismétlés, a Chris, a svájci látható. A délszláv háború idején egy svájci haditudósító, Christian Würtenberg, rejtélyes körülmények között az életét vesztette. Anja Kofmel, aki ekkor még csak kislány volt, húsz évvel később úgy döntött, hogy megpróbálja kinyomozni, mi történt valójában a rajongásig szeretett unokatestvérével. A film egy izgalmas utazás története, amelynek rendező-főszereplője a titok megfejtése érdekében különleges érzékkel keveri a lírai animációt, az archív felvételeket és a dokumentarista napló módszerét.

Száz éve született az egyik legnagyobb magyar filmszínész, Bessenyei Ferenc. A CineClassics az ő munkásságára emlékezik idén, még ha a kétszeres Kossuth-díjas Bessenyei emlékezetes filmszerepeit szinte felsorolni is nehéz, mintegy öt évtizeden át kivételes alkotások tucatjaiban szerepelt. A CineFest ma egy ritkán látható filmjét, az 1957-es, akkor betiltott Keserű igazságot vetíti 17 órakor a Béke teremben. Ebben Bessenyei együtt játszik a szintén száz éve született színészlegendával, Gábor Miklóssal.

18.00-kor az Uránia teremben a Léo Major: A félszemű fantom című CineDocs versenyfilm ismétlésében Léo Majort, a „québec-i Rambo”-t ismerhetjük meg. A normandiai partraszálláskor egymaga elfoglalt egy páncélozott katonai járművet, majd a scheldt-i csatában sikerült fogságba ejtenie 93 német katonát. Kétszer szerzett olyan sérülést, ami miatt hazaküldték Kanadába, de mindkétszer megszökött a kórházból, hogy tovább harcolhasson. A holland ellenállók segítségével, a hadsereg támogatása nélkül felszabadította Zwollét, ahol utat neveztek el róla. A koreai háborúban 18 emberével egy egész éjszakán át feltartóztatott 14 000 kínai katonát.

18.15-kor a nap első versenyfilmje, a Kontroll nélkül kezdődik a Pressburger teremben. A szívszorító történet kis hőse a kilencéves Benni. Szeretetéhes, nehezen kezelhető kislány, aki nem találja a helyét a szülő nélkül felnőni kénytelen gyerekek között. Az állami szervezetek tanácstalanul egymás között adogatják őt, agresszív természetével ugyanis folyamatosan veszélyezteti környezetét és saját magát. Pedig a kislány csak egyetlen dolgot szeretne: visszakapni az édesanyját. A Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott Kontroll nélkül akár igaz történet is lehetne: a film Benni szemén keresztül azoknak a gyerekeknek a történetét meséli el, akikre minden igyekezet ellenére az ellátórendszer nincsen felkészülve. Helena Zengel hátborzongatóan erőteljes, érett alakítása egész biztosan sokáig velünk marad majd.

A CineDocs versenyprogramjának részeként, 18.30-kor a Zukor teremben kezdődik a Szia A.I.! – Szerelem a jövőből. Isa Willinger filmjében a mesterien komponált képek és a humor segítségével nyerünk bepillantást az emberszabású robotok és az A.I. jelenébe. Míg Chuck a frissen összeszerelt robot partnernőjével, Harmonyval indul el egy romantikus utazásra az USA-ban, addig Sakurai nagymama Tokióban éppen átveszi a fiától kapott cuki robot unokáját, Peppert. Bár főszereplőinket a fél világ választja el egymástól, a cél mindkét esetben ugyanaz: társat találni. Számos nemzetközi filmfesztivál után (pl. HotDOCS, Sheffield Doc Fest) itthon elsőként a CineFest közönsége csodálkozhat rá arra, miként képes megváltoztatni életünket a Mesterséges Intelligencia.

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon immár 14. alkalommal kerül megrendezésre a Roma-Kép című program. A programban idén Dallos Csaba Ütésváltás című filmje látható 19 órakor a Béke teremben. A film hőse, a 17 éves Vörös Márton ifjúsági válogatott ökölvívót, országos bajnokot 2016-ban diagnosztizálták leukémiával. A majdnem egy évig tartó kezeléssorozat után néhány hónappal betegsége újra kiújult. A megoldást a csontvelő-átültetés hozta meg, melynek donora saját – szintén bokszoló – öccse volt. A kezeléssel azonban Marci sportpályafutása örökre véget ért. Dallos Csaba alkotása felteszi a kérdést, hogyan illeszthetők be a feladott álmok a hétköznapokba.

A Kisjátékfilm versenyszekció immár negyedik blokkjához érkezett, amit 20 órától az Uránia teremben láthatunk. Ezúttal két spanyol, egy francia-brazil, egy svájci-francia, egy belga, egy angol és egy holland kisfilm szerepel a csomagban.

20.00-kor a Béke teremben az angol versenyfilm, a Lüktetés ismétlése kezdődik. A film a kilencvenes évek elektronikus zenei világába, az úgynevezett „rave”-partik kavalkádjába kalauzolja vissza a nézőt. A konformistább briteknek annyira elegük lett a fiatalok rendszeres „tuc-tuculásából”, hogy 1994-ben még a büntetőtörvénykönyvbe is belevették a monoton lüktetésű zene körüli gyülekezés „bűncselekményét”. Ugyanakkor ez csak a kiindulópontja a filmnek, amely valójában két skót kisvárosi fiatal valószínűtlen barátságának a diadaláról szól, mindenféle sallang nélkül, viszont rengeteg humorral ecsetelve.

20.30-kor a Zukor teremben a korábban Cannes-ban vetített Diamantino látható a Kitekintő szekció részeként. A filmben a címszereplő foci-legenda és portugál nemzeti hős karrierje dicstelen véget ér. Az elveszített világbajnoki döntőt egy mozambiki menekült örökbefogadásával akarja feledtetni. A kis árva azonban nem egy tinédzser fiú, hanem a portugál kormány beépített ügynöknője, aki a sportoló gonosz ikernővéreinek pénzmosási machinációi után nyomoz. Belép a képbe egy őrült tudós is, aki klónozni szeretné Diamantinót, hogy létrehozza a Portugáliát újra naggyá tevő, legyőzhetetlen szuper-csapatot. Ja, és ott vannak még a bolyhos óriáskutyák is. Készüljünk az év egyik legőrültebb politikai szatírája!

21 órakor a Pressburger teremben egy versenyfilm, a Teherán: A szerelem városa indul. Mozaikszerű életképek Teheránból, ahol mindenki a szerelmet keresi. A súlyproblémákkal küzdő recepciós kisasszony, az egykori testépítő bajnok és a botcsinálta esküvői zenész, mind a maga módján próbálja megtalálni az Igazit. Kiváló színészekkel előadott tragikomédia remek iráni humorral fűszerezve.

21.15-től az Uránia teremben az idei Cannes-i Filmfesztivál egyik slágere, A világítótorony ismétlése kezdődik. A versenyfilm egy tengerbe nyúló kis sziklán lévő világítótoronyba kalauzol. Ide érkezik hosszú gyalogút után szolgálatra két nem túl bizalomgerjesztő fickó: a tapasztalt öreg (Willem Dafoe), és a korábban favágóként dolgozó újonc segédje (Robert Pattinson). A vágyaik, a félelmeik, a szuggesztív környezet és persze a magány egyre nagyobb hatással lesz az elméjükre.

A Béke teremben 22.00-tól a kisfilmeké a főszerep, ezúttal pedig a harmadik versenyblokk ismétléséé. Ez a mezőny svájci, olasz, holland, argentin, orosz, angol és fehéroroszországi alkotásokból tevődik össze.

A Pressburgerben 23 órakor egy izgalmas versenyfilm, a Monos ismétlése indul. Egy távoli hegyvidéken, valahol Latin-Amerikában, egy kamaszokból álló fegyveres különítmény – Rambo, Törpe, Répa, Hosszúláb, Farkas, Lady és Bumbum – azt a parancsot kapja a Szervezettől, hogy egy külföldi túszt (Julianne Nicholson) és egy fejős tehenet tartsanak életben. A frontvonalak gyors mozgása nyomán azonban könnyűnek hitt, paradicsomi küldetésük pokoljárásba fordul. Alejandro Landes harmadik nagyjátékfilmje a kolumbiai polgárháború borzalmait idézi meg a kamaszok szemszögéből.

23.30-kor az Uránia teremben egy igazi filmkülönlegesség ismétlése vár a CineDocs szekció iránt érdeklődőknek. A pörgős, látványos, izgalmas szerkesztésű film, a Jill Bilcock: Tánc a láthatatlannal igazi csemege lesz mind a filmrajongók, mind a filmkészítők számára. Jill Bilcock, az idén 71 éves világhírű ausztrál vágó nevéhez többek között olyan szuperprodukciók fűződnek, mint a Rómeó és Júlia (1996), a Moulin Rouge (2001), A kárhozat útja (2001), vagy az Elizabeth (1998) és az Elizabeth: Az aranykor (2007). Miközben megismerhetjük a ma is aktív Bilcock munkamódszerét, világhírű rendezők árulnak el kulisszatitkokat a vele való közös munkáról.