Programajánló – 6. nap (2019. szeptember 18.)

2019. szeptember 18. szerda 08:22

Egy különlegesen őrült indiai mozi, valamint Sylvester Stallone sokadik nagy visszatérésének lehetünk tanúi a CineFest szerdai, egyben hatodik napján. Lássuk a napi programot!

Bruno Dumont, az egyik legfontosabb francia rendező két évvel ezelőtt a CineFesten is bemutatott filmjében (Jeanette: Jeanne d’Arc gyermekkora) metál musical formájában képzelte el az „orléans-i szűz” történetének korai éveit. A 16.00-kor a Zukor teremben újra látható Jeanne-ban folytatja az elbeszélést a százéves háború, az egyházi törvényszék és a címszereplő máglyára kerüléssel – immár hagyományos prózai dialógusokkal. Jeanne szerepében ismét Lise Leplat Prudhomme remekel, aki csupán tizenegy évesen a filmtörténet egyik legmarkánsabb Szent Johanna alakítását nyújtja.

16 órakor a Pressburger teremben a palesztin rendező Elia Suleiman új alkotása, A mennyországnak kell lennie ismétlése indul. A film idén Cannesban különdíjat nyert, a CineFesten versenyprogramban szerepel. Hőse a rendező maga: Elia menekül Palesztinából egy másik hazát keresve, csak hogy azt a Palesztinát találja meg újra, amit a háta mögött hagyott. Az új élet ígérete a vígjátéki hibák sorához vezet: Elia bárhová is utazik Párizstól New Yorkig, valami mindig a hazájára emlékezteti. A többszörös díjnyertes rendező, Elia Suleiman egy komikus identitás-kereső filmet forgatott a hovatartozásról, amelyben felteszi a legfontosabb kérdést: hol van az a hely, amit igazán otthonunknak mondhatunk?

16.00-kor a Béke teremben, a Kitekintő programban Denis Côté rendező újabb filmje, A bársonyos bőr látható (a Szellemvárosi Antológia is ebben a programban szerepel). Profi testépítők, egy pankrátor, és egy edzővé avanzsált egykori bajnok alkotja a filmben nyomon követett csapatot. Miközben újabb versenyekre és kihívásokra készülnek extrém étrendet követnek és rabszolgaként hajtanak az edzőteremben. Mindegyik férfi egyéni célokért küzd, de a megszállottságuk közös: túl akarnak lépni saját testük korlátain.

Az immár hagyománnyá vált Otthonunk Miskolc program célja helyi vagy helyi kötődésű alkotók munkáit elhozni a nagyközönségnek. A szervezők minden évben kutatják a miskolci tehetségeket, a miskolci vagy borsodi történeteket. Az Otthonunk Miskolc program szakmai felügyeletét a Miskolci Egyetem Média-, Mozgókép és kommunikációtanár szakának oktatói látják el. Török Eszter rendezése, a Jegyzetek Dr. Halmay Béláról az Uránia teremben látható először 16 órakor, majd 23.30-kor. Dr. Halmay Béla, 1935 és 1938 között volt Miskolc polgármestere. Unokája Honti Béla mesél nagyapjáról, a családról. Emlékei fotókon, rajzokon elevenednek meg. A film első vetítése után közönségtalálkozó lesz az alkotókkal.

Gergelyffy György és Papp M. Bori az Otthonunk Miskolc programban szereplő filmje, a Muzsikolc személyes valóságfilm, ami zenés miskolci villamosutazásra invitálja a nézőket. Míg a villamos végighalad a városon, emblematikus helyeken és egyszerű megállókon, számos helyi muzsikus zenéje segítségével vall Miskolcról, a miskolciságról. Az egészet lírai képi keretbe foglalja a város, s a benne való utazás. A közönségtalálkozóval összekötött vetítés 16.30-kor az Uránia teremben, majd este ismétlés a Jegyzetek Dr. Halmay Béláról után, 23.30-kor.

A CineNewWave kategóriát 2016-ban azért hozták létre, hogy új, kifejezetten magyar fiatal alkotók részére kiírt versenykategóriája is legyen a fesztiválnak. Így a nézők a fesztiválon idejekorán megismerkedhetnek a fiatal magyar rendezőtehetségek kisjáték- és rövid animációs filmjeivel. Az első blokk 17 órakor látható az Uránia teremben, és Füzes Dániel Szokásjog, Makláry Eszter Kata, Pantyi Petra Reggelim a vacsorád, Balogh Fábián Our House, Buda Flóra Anna a Berlinale-n vetített Entropia, valamint Gyulai Panni Broken Things című filmjeit tartalmazza.

Az Iránytű program keretében hazai dokumentumfilmeket mutat be a fesztivál minden évben. Idén a Fesztivál Petrovics Eszter filmjét, A mi Kodályunkat tűzi műsorára a CineFest este 6-tól a Béke teremben. Az alkotás Kodály Zoltán gyerek- és fiatalkorát dolgozza fel, és az 1910-es szerzői estet állítja a középpontba. Ezen az önálló szerzői esten az I. vonósnégyes, a Kilenc zongoradarab, valamint a Szonáta gordonkára és zongorára című mű hangzott el. A fikciós dokumentumfilm nem rekonstruálja az estet, hanem újra megrendezte 2019-ben. A kerettörténet szerint erre a hangversenyre készül néhány fiatal muzsikus: Ránki Fülöp zongoraművész, Devich Gergely csellista és a vonósnégyes részleteit előadó Kruppa Kvartett. A készülődés során merül fel a fiatalokban, hogy kutassák fel Kodály múltját, így ellátogatnak a szerző fiatal korának helyszíneire, Galántára és Nagyszombatra. A fiatalok a különböző helyszíneken zenetörténészekkel és zenészekkel találkoztak és beszélgettek. A vetítést közönségtalálkozó követi.

18.15-tól kezdődik a Pressburger teremben a mai első versenyfilm, az amerikai Saint Frances. Az amerikai Bridget Jones (a főszereplő neve is rímel, mivel Bridget), egy harmincnégy éves nő, aki identitászavarban és kapuzárási pániktól szenved. Sosem akart gyereket, ennek ellenére bébiszitternek áll, és egy apró kislány ébreszti rá, hogy az élet felelős döntések sorozata. Az amerikai SXSW fesztivál közönségdíjasa igazán szívmelengető alkotás.

Az Oscar díjas Ron Howard a hideg fogadtatásra lelt Star Wars-filmje (Solo) után csinált egy olyan mozit, amivel egyszerűen nem lőhetett mellé. Egy életrajzi dokumentumfilm Pavarottiról már akkor felér egy főnyereménnyel, ha csak annyit csinál, hogy megmutatja nekünk az opera világsztárjának legemlékezetesebb fellépéseit. Már ez is önmagában libabőr lenne, de Howard nem érte be ennyivel. A CineDocs keretében 18.30-kor, a Zukor teremben látható Pavarottiban megmutatja nekünk Pavarottit, az embert.

A CineNewWave második blokkja 19 órától, közvetlenül az első után látható az Uránia teremben. Ebbe a válogatásba Dudás Balázs Két csík, Kölcsey Levente Szünet, Szeleczki Rozália Mióta velem jár, Jordi Leila Kicsit csípős című filmjei, illetve a Berlinale-n már bemutatkozott Lidérc úr került Tóth Luca rendezésében.

20.00-kor a Kontroll nélkül című versenyfilm ismétlése kezdődik a Béke teremben. A szívszorító történet kis hőse a kilencéves Benni. Szeretetéhes, nehezen kezelhető kislány, aki nem találja a helyét a szülő nélkül felnőni kénytelen gyerekek között. Az állami szervezetek tanácstalanul egymás között adogatják őt, agresszív természetével ugyanis folyamatosan veszélyezteti környezetét és saját magát. Pedig a kislány csak egyetlen dolgot szeretne: visszakapni az édesanyját. A Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott Kontroll nélkül akár igaz történet is lehetne: a film Benni szemén keresztül azoknak a gyerekeknek a történetét meséli el, akikre minden igyekezet ellenére az ellátórendszer nincsen felkészülve. HelenaZengel hátborzongatóan erőteljes, érett alakítása egész biztosan sokáig velünk marad majd.

Az idei fesztivál egyik legnagyobb őrülete, a valamivel több mint két és fél órás indiai versenyfilm 21 órakor kezdődik a Pressburger teremben. A Gully Boy lebilincselő coming-of-age történet Mumbai szegénynegyedéből: sok zenével és érzelemmel telített képsorokban követhetjük nyomon, hogyan lesz Murad Ahmed átlag egyetemistából Gully Boy, a rapper. A jelenleg leghíresebb bollywoodi rendezőnő, Zoya Akhtar (aki immár nyugati formában filmez), megcsinálta a Csillag születik indiai verzióját, mely szembeállítható bármelyik amerikai szuperprodukcióval.

A belemenős, oknyomozó és nem utolsó sorban igazság-feltáró filmjeiről (Senna, Amy – Az Amy Winehouse sztori) ismert Oscar-díjas rendező, Asif Kapadia újfent komoly személyiséget bont atomjaira: Diego Maradonát. A CineDocs versenyszekció keretében, 21.00-kor a Zukor teremben látható nem mindennapi portré ismétlése már csak azért is különleges, mert megmutat mindent. A feltörekvő tehetséget, a futballista szupersztár, a nápolyi istent, a gengszterek barátját és végül a bukást.

21.15-kor az Uránia teremben Agnieszka Holland rendező új filmje, a Kitekintő szekcióban szereplő Mr. Jones ismétlése látható. A film címszereplője a walesi újságíró, Gareth Jones, aki 1933. márciusában Moszkvából az ukrajnai Harkovba utazik, hogy az ukrán „jólétről” tudósítson. Lerázva kísérőjét a vasútállomásról vág neki a vidéknek, ahol első kézből tapasztalja meg a területet sújtó éhínség és elnyomás borzalmait. Mindenhol holttestek fogadják.A szovjet titkosszolgálat emberei vadásznak minden gyanús elemre, mivel egy feladatuk van: megakadályozni azt, hogy a nagyközönség tudomást szerezzen az igazságról.

A Béke teremben 22.15-kor a Kisjátékfilm versenyszekció utolsó, ötödik blokkja tekinthető meg. Ezúttal cseh, francia, kínai-francia, spanyol, belga, holland és angol rövidek kerülnek terítékre.

A CineFesten hagyománya van a Midnight szekciónak. Éjfélkor a Pressburger teremben John Rambo legendás alakja ötödik alkalommal tér vissza a filmvászonra az elnyűhetetlen Sylvester Stallone alakításában. Az 1982-ben indult sorozat utolsó epizódjához érkezett, a félelmet nem ismerő vietnámi veterán ezúttal a mexikói drogkartellek ellen száll harcba. A Rambo V – Utolsó vérben John Rambo békésen próbálja élni a mindennapjait arizonai farmján, bár háborús múltjából felbukkanó belső démonaival továbbra is viaskodik. Egy nap azonban házvezetőnője, María unokáját elrabolják. Rambo felveszi a harcot a kegyetlen szex- és drogkereskedő mexikói kartellel, amely több lányt is fogságban tart. Segítője a halálos küzdelemben Carmen, aki a húga után kutat.

 

No items found